International Covenant on Civil and Political Rights (CCPR)/FN’s konvention om Borgerlige og politiske rettigheder, Communication No. 2001/2010 (Q. vs. Denmark).
Menneskerettighedskomitéen i Geneve, OHCHR har den 01.04.15 truffet en afgørelse i en sag om dansk statsborgerskab for en herboende irakisk flygtning, som benævnes Q (offentliggjort d. 19.5.2015).
Baggrund:
Q kommer til Danmark i oktober 1997, hvor han var garanteret humanitær beskyttelse. Han får opholdstilladelse i 1998, og i maj 2001 får han tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark.
Q er født i 1971, og er 44 år gammel. Han er gift og har tre børn. Han er analfabet i både dansk og arabisk, som er hans modersmål.
Dokumentations- og rådgivningscenter om racediskrimination (DRC):
Sagen om ansøgningen om dansk statsborgerskab er indsendt til Human Rights Committee af DRC, og DRC repræsenterer ansøger i sagen.
Ansøger har tidligere fået afslag i en ansøgning om dansk statsborgerskab, og henvender sig derfor til Dokumentations- og rådgivningscenter om racediskrimination, for at få hjælp med ansøgningen, idet han mener, han har været udsat for diskrimination. DRC sender sagen videre til FN i juli 2010 med henblik på behandling af sagen i Menneskerettighedskomiteen.
Q`s fysiske og psykiske helbred: I svaret fra Regeringen, den danske stat til FN i 2011, skrives om de lægeligelige oplysninger, at ansøgers læge i august 2007 skriver, at ansøger lider af post traumatisk stress syndrom, PTSD, og har alvorlige følgesygdomme efter fængselsophold, tortur og afhøringer. Dette har medført koncentra-tionsvanskeligheder, depression, ængstelse og uro, og ansøger har af samme årsag, ikke været i stand til at deltage i undervisning af nogen art.
Psykiater, SK skriver d. 10. august 2007, at Q lider af PTSD, og afledt heraf lider han af personligheds-forandringer og alvorlige kroniske depressioner. Derudover lider Q af smerter i begge knæ, vejrtræk-ningsproblemer, en krumning af rygsøjlen, og medfødt delvis lammelse i den ene side af kroppen.
Psykiater, SBJ skriver i januar 2008, at Q lider af psykotiske symptomer, som indebærer manglende realitetssans, høre hallucinationer og paranoide vrangforestillinger. Q har en organisk hjerneskade som kan være medfødt.
Sagsforløbet:
Q søger om dansk statsborgerskab den 12. maj 2005 ved henvendelse til politiet. Denne ansøgning modtages af Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration den 17. januar 2006. Q får oplyst at sagsbehandlingen vil begynde i løbet af 12 til 16 måneder. I juni måned anmodes han om, at indsende oplysninger om dansk kundskaber og en straffeattest. I Juli måned informerer Ministeriet om, at hans deltagelse i kurser for at opnå dansk kundskaber ikke lever op til de krav, som stilles og som er beskrevet i retningslinjerne om dansk indfødsret/stats-borgerskab, sektion 24, som indikerer at ansøgeren skal have sprogfærdigheder i det danske sprog, og desuden have kendskab til det danske samfund, kultur og historie.
Ansøgeren anmoder herefter om fritagelse/dispensation for sprogfærdighederne af lægelige og medi-cinske årsager, som følge af sektion 4, § 3 i retningslinjerne.
Den 5. oktober 2007, skriver Ministeriet til Q, at hans søgning om dispensation er blevet afvist, og at der ikke er fundet nogen grund til, at bringe sagen videre for Folketingets Indfødsrets Komite, fordi han ikke har indsendt dokumentation om de alvorlige fysiske og psykiske lidelser.
Q anmoder om en helbredsudtalelse fra hans psykiater SBJ omkring hans behov for dispensation. Herefter bliver hans sag taget op ved Indfødsret Komiteen. Den 3. juni 2008 informerer Ministeriet Q om afgørelsen, Komiteen har ikke fundet nogen grund til at give dispensation, og de giver ikke nogen grund til afslaget.
I september 2009 skriver psykiater, SBJ til Ministeriet om hans lægelige vurdering af Q. Han skriver at han har fulgt Q siden december 2007, at Q led af en alvorlig kronisk lidelse i form af en paranoid psykose og depression, at han bliver behandlet med medicin, og at der ikke er udsigt til bedring af hans tilstand. Med andre ord lider Q af en kronisk og stationær lidelse.
Som resultat heraf kigger Ministeriet på hans sag igen. Den 6. november 2009 bliver Q dog informeret om, at psykiaterens dokumentation ikke har givet ny information, og derfor har Komiteen ikke set nogen anledning, til at genindsende sagen til Indfødsret Komiteen.
Den 12. november skriver læge, SBJ til Ministeriet og anmoder om en detaljeret vurdering af afslaget. Han skriver desuden, at han mener at afslaget – fra et lægeligt synspunkt – er ubegrundet, siden det var helt klart og tydeligt, at Q led af disse lidelser, som ovenfor beskrevet, og derfor kunne få fritagelse og dispensation fra reglerne om sprogkundskaber. Ministeriet svarer den 8. december 2009, de vurderer ikke, at der er basis for at bringe sagen for Indfødsret Komiteen igen.
Q mener, at man ved at nægte ham dispensation fra regler om sprogkundskaberne, overtræder Regeringen CCPR artikel 26, når den læses i sammenhæng med artikel 2 (1) i den indgåede aftale. Han mener, han har sendt tilstrækkelig lægelig dokumentation, vedrørende de alvorlige psykiske lidelser som han lider af, og som har umuliggjort det for ham, at lære dansk på det niveau som kræves. Afslaget på dispensation er derfor sket vilkårligt. Det er en fejl, at hans ansøgning ikke er blevet behandlet, set i forhold til at han lider af både mentale problemer og indlæringsproblemer, og derfor har man ikke anerkendt hans behov for dispensation, sådan som loven foreskriver, og derfor mener han, at han er blevet udsat for diskrimination, og udsat for en overtrædelse, af hans ret til at blive behandlet lige for loven. Han mener, det er ude af proporti-oner og uden legitimitet. Q gør det klart, at Indfødsret Komiteen tidligere har ydet dispensation for sprogkundskaberne i lignende sager, for personer med fysiske eller psykiske lidelser. Q mener endvidere, at de kriterier som er inkluderet i sektion 4 i retningslinjerne er udarbejdet med manglende gennemsigtighed, og dette åbner døren for diskrimination. Den danske lov garanterer ikke, at kriterierne er objektive, og der er ingen overvågning eller kontrol med ansøgere, som søger om dispensation for sprogkundskaberne. Han påpeger, at der ikke er nogen mulighed for, at appellere Indfødsret Komiteens beslutninger om afslag på statsborgerskab.
I maj 2011 modtager FN svar fra den danske regering:
Her informeres om, at Q`s sag om statsborgerskab er behandlet på samme måde, som alle andre perso-ners ansøgninger i lignende situationer. De skriver, de er opmærksomme på, at traumatiserede flygt-ninge kan have behov for speciel støtte, for at fuldføre deres træning i det danske sprog. Ministeriet har derfor iværksat flere tiltag med det mål, at styrke traumatiserede flygtninges deltagelse i dansk under-visning.
Q kommenterer regeringens svar:
Q informerer om, at der i 2011 netop var meget opmærksomhed på ulovlig administration af Ministeriets praksis i sager om indfødsret. For eksempel udtrykte flere jura eksperter sig bekymrende ift. at personer med lidelsen PTSD, ikke kunne få fritagelse fra sprogkravene. Det var desuden fremme i medierne, at nogle medlemmer af Indfødsret Komiteen, så bort fra mulighederne for dispensation fra sprogkravene. Q meddeler, at han kun er bekymret for, om kravene er blevet behandlet på en vilkårlig eller diskrimi-nerende måde.
Menneskerettighedskomiteen skriver:
I den lovgivning som er vedtaget i Folketinget, skal kravene i artikel 26 om ingen diskrimination overholdes. Det betyder at komiteen må undersøge, om ansøgerens ansøgning om fritagelse for kravene, blev behandlet på en måde som garanterede Q`s ret til lighed for loven, og lige beskyttelse af loven, uden nogen form for diskrimination.
Komiteen henleder opmærksomheden på, at som beskrevet i artikel 26, kræver det en rimelig og objektiv begrundelse, og et legitimt mål for sondringerne, som relaterer til et individs karakteristika, og som er optegnede i CCPR artikel 26, som inkluderer ”anden status” som for eksempel handicap.
Komiteen noterer sig, at der i brevet til Q fra Ministeriet, hvor de informerer om Indfødsret Komiteens beslutning, mangler en beskrivelse af de subjektive begrundelser for at give et afslag, som påtænkt i Ret-ningslinjerne. Komiteen mener, Regeringen har undladt, at gøre det klart, at afslaget på dispensation var baseret på en rimelig og objektiv begrundelse. Endvidere, den manglende motivation for beslutningen og for gennemsigtighed i proceduren, gør det meget vanskeligt for ansøgeren, at indsende videre doku-mentation til støtte for hans ansøgning, idet han ikke kender, den virkelige årsag til afslaget.
Komiteen konkluderer, at de samlede oplysninger afslører, en overtrædelse af ansøgers ret til lighed for loven og beskyttelse af loven set ift. CCPR artikel 26.
Det er sket en overtrædelse af CCPR artikel 26. Regeringen /Staten har derfor pligt til effektivt at afhjælpe ansøger, og dette inkluderer kompensation, og en overvejelse om hans ansøgning om dispen-sation for sprogkundskaberne, gennem en procedure som medtager overvejelserne, som Komiteen har gjort. Staten har desuden pligt til at undgå lignende overtrædelser i fremtiden.
Komiteen anmoder om, at Staten i løbet af 180 dage sender information om, hvilke foranstaltninger de vil foretage, for at effektuere Komiteens iagttagelser. Staten anmodes om at offentliggøre de forelig- gende iagttagelser, og at få dem oversat til dansk og distribueret bredt.
20. July 2021